? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, January 9, 2010

KEBERANIAN DAN KEJUJURAN

Ketika Sultan Damaskus yang bergelar as-Salih membuat perjanjian damai dengan Tentera Salib agar mendapat sokongan mereka memerangi saudaranya Sultan Mesir, seterusnya membolehkan Tentera Salib yang memusuhi kaum Muslimin selama ratusan tahun itu memasuki Damaskus untuk membeli senjata yang mereka inginkan.

Menyedari kesilapan itu, Imam 'Izzuddin bin Abdussalam sangat terperanjat dan segera berfatwa mengharamkan menjual senjata kepada Tentera Salib. Ia juga menentang niat sultan memerangi Sultan Mesir dan menghentikan doa yang selalu dipanjatkan untuk sultan pada hari Jumaat. Tentunya Sultan Damaskus marah besar, lalu memecat imam daripada jawatannya sebagai Hakim Agung (Qadhi al-Qudhat).

Imam 'Izzuddin yang tidak pernah tergila-gila dengan jawatan, segera bersiap-siap untuk berhijrah ke Mesir. Dalam perjalanan menuju Mesir, seorang utusan sultan menemuinya dan berkata, "Baginda sultan bersedia memaafkan dan mengembalikan jawatan tuan semula. Syaratnya tuan perlu meminta maaf dan mencium tangannya". Ulama fiqah mazhab Syafi'ie ini tersenyum sinis dan berkata, "Sungguh kasihan. Aku tidak rela meskipun sultan mencium tanganku, bagaimana mungkin aku mencium tangannya?"

Firman Allah S.W.T bermaksud:
"Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyak (harta benda, anak-pinak, pangkat dan pengaruh), sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)! Sekali lagi(diingatkan): Jangan sekali-kali(kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak akibatnya yang buruk (pada hari kiamat)! Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui (apa yang kamu akan hadapi) dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat). (Ingatlah) demi sesungguhnya! Kamu akan melihat neraka yang marak menjulang. Selepas itu demi sesungguhnya kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)! Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat yang (kamu telah menikmatimya)! (Surah al-Takasur, 102:1-8)

0 comments:

renungan bersama